ساخت سوله در مشهد

طراحی، ساخت و نصب هر سازه فلزی کاری دشوار طولانی و هزینه بر است، ساخت سوله نیز از این قضیه مستثنی نیست، که با اجرای اصولی توسط تیم حرفه ای می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. در چند سال اخیر ساخت سوله در مشهد به دلیل تبدیل شدن این شهر به یکی از قطب های تولیدی کشور تقاضای بسیاری پیدا کرده است. 

انجام صفر تا صد ساخت سوله در مشهد

سان فولاد با بیش یک دهه سابقه درخشان در طراحی، ساخت و نصب انواع سوله و در اختیار داشتن مهندسین مجرب و بهره گیری از دستگاه های مدرن و پیشرفته توانسته به یکی از سازنده های به نام این سازه تبدیل شود و با ارائه بهترین خدمات کمک رسان صنایع مختلف باشد. 

سوله چیست

سوله یک سازه قالب خمشی با دهانه بزرگ (بدون ستون میانی) است که در ساخت کارخانه ها (صنایع)، معادن، سالن های خدماتی، تجاری و غیره استفاده می شود.
در اختیار گذاشتن فضای بزرگ و وسیع در صنایع تولیدی (جهت دپوی کالاهای تولیدی)، خدماتی و امکان استفاده بعنوان فضای اداری و جرثقیل های سقفی جهت جابه جایی های سبک و سنگین از مزیت های استفاده از سوله می باشد. این نوع سازه قابل اجرا در طول زیاد بدون محدودیت (با در نظر گرفتن درز انقطاع) و دهانه وسیع بدون ستون وسط و در ارتفاع زیاد با استفاده از مهاربندی است.
اتصالات سوله ها تماما پیچ و مهره ای (پیچ های مقاومتی رده 8.8 و 10.9) است که نصب آن را سریع و کم هزینه می‌کند.

کیفیت ساخت سوله 

ساخت سوله ها بنا به دلایلی که در زیر آمده است معمولا از سازه های دیگر با کیفیت تر می باشد.

  • ساخت صنعتی و کارخانه ای که دارای واحد کنترل کیفیت (QC) و کنترل واحد نظارت کارفرما در حین و پس از ساخت و نصب در محل کارگاه
  • استفاده از ماشین آلات صنعتی و مناسب در فرایند ساخت
  • دقت بالا در ابعاد و سوراخکاری ها بدلیل اتصالات پیچ و مهره ای
  • تهیه نقشه شاپ دراوینگ و اجراء بر اساس نقشه ارائه شده توسط کارفرما که توسط واحد دفتر فنی کارخانه های ساخت سوله با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته Tekla Structure انجام می شود و بررسی نقشه های فوق و جزئیات اجرایی و در اختیار گذاشتن آن ها به واحد نظارت کارفرما جهت بررسی مضاعف و تایید نهایی جهت شروع عملیات اجرایی
  • اجرایی نمودن نقشه های شاپ دراوینگ با شرایط اقتصادی بازار و تهیه مصالح مناسب و با کیفیت 

تاریخچه سوله در ایران

سوله (industrial shed) در واقع یک سازه با قاب خمشی شیبدار و یا منحنی است که حدود ۷۰ سال پیش توسط یک شرکت فرانسوی به همین نام وارد ایران شد و با توجه به پیشرفت صنایع، کشاورزی و دیگر حوزه ها نیاز به سالن های با دهانه بزرگ بدون ستون میانی این نوع سازه در کشورمان توسعه یافت به طوری که در چند سال اخیر در شهر مشهد و دیگر شهرها جهت ساخت فروشگاه های تجاری بزرگ نیز به خاطر اقتصادی بودن و کیفیت بالا و سرعت در نصب مورد استفاده قرار گرفته است.

اجزای اصلی سوله

سوله دارای اجزای بسیاری است که هر کدام اهمیت ویژه ای در شکل گیری آن دارند:
تیر اصلی (Rafter): این جزء بار سقف را به ستون ها منتقل می کند.
ستون (Column): بار وارده از تیر را به فونداسیون منتقل می کند.
پرلین (لاپه): تیرهای فرعی خمشی که به عنوان مهار جانبی مورد استفاده قرار می گیرند.
بادبندهای سقفی و جانبی (Roof and side Bracing): برای یکپارچه سازی سقف و تحمل نیروی باد و زلزله طراحی می شوند.
میل مهار (Sag rod): برای کنترل نیروی ثقلی اجرا می گردند.
وال پست: این جزء برای انتقال نیروی باد به سازه اصلی انجام می شود.
کلاف های عرضی یا استرات: اعضای سوله را به یکدیگر متصل می کنند.
سینه بند: جهت جلوگیری از کمانش جانبی و پیچشی بال مورد استفاده قرار می گیرند.
تیر آبچکان یا آبرو: تیر کنسولی است که برای جمع آوری آب سقف نصب می شود.

پوشش سقف سوله

سقف سازه های صنعتی (سوله)  معمولا به چهار روش اجرا می گردد:

ورق کرکره به همراه پشم شیشه و توری مرغی

رایج ترین سقف سوله محسوب می شود که شامل ورق کرکره رنگی و یا گالوانیزه به همراه توری مرغی و جهت عایق کردن از پشم شیشه دانسیته بالا استفاده می شود.
پوشش ساندویچ پانل پلی یورتان، ساندویچ پانل سقفی دارای سه لایه می باشد. لایه بیرونی از جنس آلوزینک، گالوانیزه و آلومینیوم بوده و دارای گام های بلند که مانع ورود آب به داخل سازه می شوند و لایه درونی می تواند از پلی اورتان، پلی استایرن و ... ساخته شود و لایه میانی وظیفه عایق را انجام می دهد از جنس پلی یورتان می باشد.

پوشش ورق کرکره به همراه پشم شیشه و کارتن پلاست

این نوع پوشش شبیه سقف نوع یک می باشد با این تغییر که به جای استفاده از توری مرغی از کارتن پلاست استفاده می شود. کارتن پلاست به ورق های پلاستیکی از جنس پلی پروپیلن گفته می شود که مقاومت مناسبی در مقابل تابش نور خورشید، صدا و حرارت دارند و از ریزش پشم شیشه در طول زمان جلوگیری می کند.

پوشش ورق کرکره به همراه توری پلاستیکی و فوم پلی یورتان

این پوشش ابتدا توری پلاستیکی نصب و فوم پلی یورتان که عایق مناسبی جهت حرارت و رطوبت می باشد نصب و در انتها ورق کرکره به عنوان لایه بیرونی و نهایی نصب می شود.

کف سازی سوله

کف سازی سوله با توجه به کاربری آن تعیین می گردد که شامل:  
بتن مسلح یا بتن الیافی جهت صنایع تولیدی و خدماتی: رایج ترین و اقتصادی ترین کفپوش جهت سازه های صنعتی استفاده از این نوع کف سازی است و در صنایعی که بار وارده بر کف زیاد می باشد یا ماشین آلات سنگین تردد می کنند می توان گفت بهترین گزینه می باشند.
کف پوش اپوکسی: کاربرد این نوع کفپوش به دلیل استحکام بالا و دوام رو به افزایش است و در سوله های صنعتی مخصوصا صنایع غذایی و پتروشیمی استفاده فراوان دارند.
کف پوش گرانولی یا لاستیکی: کفپوش های لاستیکی سطوح ضربه گیری هستند که در کف سازی اکثر سالن های ورزشی و پارک ها استفاده می شود. که این نوع کفپوش ها به صورت ورقه ای و کاشی تولید می شوند.
کفپوش پلی اورتان ( پلی یورتان): این نوع کفپوش نوعی پوشش دو جزیی است که بر روی سطوح بتنی، فلزی و سنگی میچسبد و در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای تنوع در رنگ می باشد.

انواع سوله

سوله ها با توجه به شکل قاب معمولا از انواع قاب های پرتال به دلیل اقتصادی بودن و بهینه بودن با دهانه های بزرگ (مقطع متغییر در طول اعضا) به انواع زیر تقسیم می شوند.

طراحی سوله

تحلیل و طراحی سوله همانند دیگر سازه ها با توجه به آیین نامه ضوابط طراحی مصوب انجام می شود. مهم ترین ضوابط موجود که در طراحی این سازه اهمیت دارند بارگذاری دقیق سوله مخصوصا نیروی باد که بدلیل شیبدار و بادگیر بودن اهمیت بسیار زیادی دارد. 

رنگ سوله

رنگ آمیزی سوله ها با توجه به عوامل جوی و محیطی استفاده از آن به چند روش اجرا می شود.
۱. رنگ الکیدی زینک کرومات یا زینک فسفات: جهت جلوگیری از خوردگی سازه ها با محیط هایی با رطوبت کم و متوسط از رنگ آلکیدی با ٪۵ زینک فسفات یا کرومات استفاده می شود.
۲. رنگ اپوکسی: در شرایط محیطی خورنده و یا با رطوبت زیاد و یا سوله ای که پوشش نمی شود و در معرض شرایط محیطی قرار دارد از رنگ اپوکسی که شامل سه لایه رنگ آستر، زینک ریچ و لایه میانی پلی آمید و لایه نهایی اپوکسی یا اپوکسی پودر آهن استفاده می شود.
۳. رنگ پلی اورتان: در سازه های که پوشش نمی شوند و در معرض نور آفتاب شدید و محیط خورنده قرار می گیرند مانند رنگ اپوکسی در سه لایه، آستر زینک ریچ، لایه میانی پلی آمید و رویه پلی اورتان پاشش می شود.
البته آماده سازی،  تمیز کاری و نظافت قبل از رنگ آمیزی در نوع را رنگ آمیزی تمامی رنگ ها انجام می شود در دو حالت ۲ و ۳ نیاز به سند بلاست قطعات می باشد.

سوله اقتصادی و مقرون به صرفه در مشهد

استاندارد سوله همانند بقیه سازه ها بر اساس آیین نامه های مصوب تحلیل و طراحی می شود. آیتم های تاثیرگذار در ابعاد اعضاء سوله عبارتند از: ارتفاع کنار سوله، دهانه، وجود جرثقیل سقفی و منطقه احداث، بار باد، برف و غیره است.
طراحان شرکت سان فولاد علاوه بر رعایت آیین نامه ها و استانداردهای ساخت و نصب سوله در مشهد و دیگر شهرها چشم اندازی به هر چه سبک تر بودن سوله و تاییدیه از واحد نظارت کارفرما و سازمان نظام مهندسی، در طراحی سازه تلاش می کنند که از مقاطع پروفیل تا حد امکان به دلیل ارزان تر بودن استفاده نمایند و یا با تقویت مقاطع سوله بیشتر از پروفیل های استاندارد مانند تیر آهن استفاده کنند و در این فرایند همیشه نگاهی به قیمت های روز مقاطع پروفیل و مقرون به صرفه بودن آن ها دارند.

سان فولاد با کمک مهندسین متخصص و نیروی کار حرفه ای و ماهر به شما در ساخت سوله در مشهد و دیگر شهرهای ایران کمک میکند. اگر قصد ساخت هر نوع سوله را دارید می توانیم از طریق صفحه استعلام قیمت در سایت و یا تماس با شرکت از خدمات مشاوره رایگان این شرکت استفاده کنید.