طراحی و محاسبه انواع سازه فولادی

شرکت سان فولاد آروین شرق این امکان را برای کارفرماهایان عزیز فراهم کرده است تا به راحتی و با اطمینان خاطر بتوانند نقشه انواع سازه فولادی با رعایت تمام اصول و کیفیت عالی در سریع ترین زمان دریافت کنند. 

طراحی و محاسبه نقشه سازه فولادی به صورت حرفه ای و تخصصی، بسیار مهم و برای هر سازه ضروری است. این نقشه در بر دارنده اطلاعات و علائم چگونگی ساخت ساز می باشد. در این نقشه، مهندسان محاسب شیوه رفتار سازه تحت بارهای مختلف مورد بررسی قرار می دهند و سازه را با توجه به شرایط مختلف و طبق مقررات و آیین نام های ساخت و ساز با استفاده از جدیدترین نرم افزارها تهیه می کند.

ضرورت وجود نقشه سازه 

تهیه نقشه سازه در ابتدا شروع فرآیند ساخت و ساز بسیار ضروری است. این نقشه به سازنده سازه مکان دقیق المان های سازه و نحوه قرار گیری آن ها را نشان می دهد. کامل و دقیق بودن نقشه علاوه بر بالا بردن دقت، به طور مستقیم به سازنده سازه کمک می کند تا به راحتی نقشه را خوانده و به درستی آن را اجرا کند. مبهم بودن و کمبود جزیات باعث می شود تا سازنده به درستی نتواند مراحل ساخت را انجام دهد و علاوه بر خطرات احتمالی باعث بروز مشکلات مالی و اقتصادی نیز می شود.

تاثیر طراحی و محاسبه اصولی بر هزینه 

بر آورد هزینه یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین عوامل در ساخت و ساز است. تهیه و طراحی نقشه سازه بسیار در این امر تاثیر گذار می باشد. هر چه طرح سازه اصولی تر باشد و سازه مناسب تری طراحی کند باعث کاهش هزینه ساخت سازه و کنترل هزینه های نصب سازه می شود. نقشه کامل، بی نقص و گویا به تیم تولید کمک می کند با سرعت بیشتری کار را انجام دهد و همین باعث کوتاه شدن زمان ساخت و هزینه تمام شده سازه می شود. بهره گیری از مهندسان با تجربه تاثیر مستقیم بر هزینه تمام شده انواع سازه دارد.

چه زمانی نیاز به نقشه سازه دارید

در زمان ساخت سازه فلزی نیاز به نقشه است، که علاوه بر افزایش ایمنی موضوعی کاملا قانونی است. هر سازنده برای ساخت سازه ای نیاز به گرفتن تایید از سوی مهندس محاسبات و مراجع قانونی دارد. به طور کلی نقشه سازه برای موارد زیر الزامی است:
ساخت پروژه های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی 
افزایش طبقات اضافی
مقاوم سازی ساختمان های قدیمی

مراحل نقشه سازه

تهیه و محاسبات نقشه سازه مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آن ها اشاه می شود:
1) طراحی مفهومی: طراحی اولیه قرار گیری عناصر ساختمان  از جمله سقف ، ستون، تیر و... انجام می گیرد.
2) تعیین نقاط داخلی هر عنصر: بعد از تمام شدن طراحی اولیه، عناصر به صورت دقیق تر انجام می گیرد این کار می تواند به وسیله یک نرم افزار انجام شود. در این مرحله بار مرده ، بار زنده، بار باد و زلزله باید تعیین شود و انواع نیروها به سازه محاسبه شود.
3) تحلیل و طراحی: هر عنصر به صوورت جداگانه محاسبه و تحلیل می شوند در این مرحله یک آنالیز مجدد انجام می گیرد. نیروهای داخلی بدست می آیند و با توجه به آن ها اگر نیاز به طراحی است دوباره انجام می گیرد.
4) طراحی فونداسیون: پس از طراحی سازه با توجه به نوع و ظرفیت خاک نوع فونداسیون مشخص می شود.
5) تهیه نقشه های سازه: این مرحله پایانی است این نقشه باید مفصل باشد تا نیروهای که می خواهند سازه را منتاژ کند تا به تمام جزئیات دسترسی داشته باشند.
نرم افزار های مدل سازی سازه های فلزی
تا به امروز نرم افزار های مختلفی برای طراحی سازه های فولادی برنامه ریزی شده که بعضی از آن ها بسیار تخصصی است ننتایج به دست آمده از این نرم افزار ها بسیار دقیق و معتبر است.
1) Tekla stricter: این نرم افزار مدل سازی به صورت سه بعدی است و می توان جزئیات سازه های فولادی را با آن طراحی نمود. این نرم افزار برای طراحی سازه های فولادی بزرگ مناسب است.
2) رویت Revit: این نرم افزار به وفور توسط مهندسین عمران استفاده می شود و برا یمدل سازی تحلیل بسیار مناسب است. 
این نرم افزار برای طراحی سازه های کوچک مناسب است.
3) کتیا: یکی از نرم افزارهای عمومی و پر کاربد است . امکان مدل سازی انواع سازه های فولادی با این نرم افزار امکان پذیر است. 
مهندسان رشته عمران حداقل باید به نرم افزار های ایتبس ETABS ، استندپرو STAND. PRO . سپ SAP 2000  آشنایی داشته باشند یا بتوانند تحلیل سازه ای از سازه بدست آورند و با نرم افزار های تخصصی تر بتوانند مدل سازی و تحلیل را انجام دهند.
شرکت سان فولاد با داشتن مهندسان خبره و بهره گیری از نرم افزار های به روز هر نوع سازه فلزی را برای شما طراحی می کند و پاسخگوی تمام سوالات کارفرما می باشد.