مقالات آموزشی
۱۱ مرداد ۱۴۰۳

با جرثقیل سقفی و انواع آن آشنا شوید

جرثقیل سقفی نوعی دستگاه حمل و جا به جایی اجسام سنگین است که معمولا در کارخانه ها، انبارها، کارگاه ها و سایر محیط های سرپوشیده مورد استفاده قرار می گیرد. در محیط های صنعتی زمانی که وزن تجهیزات و وسایلی که نیاز به جا به جایی دارند به بیش از یک تن برسد نیاز به جرثقیل احساس می شود. در این مقاله قصد داریم به یک سری از سوالاتی که ممکن است در خصوص اهمیت جرثقیل سقفی برایتان پیش آمده باشد پاسخ دهیم، از شما می خواهیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

جرثقیل سقفی چیست و چه کاربردی دارد؟

جرثقیل سقفی یکی از انواع جرثقیل است که در زیر سقف فضاهای سرپوشیده نصب شده و به سازه اصلی تکیه داده می شود. جرثقیل سقفی به دلیل حرکت و توانایی حمل و جا به جایی قطعات و بارها در تمام جهات و سرویس دهی به تمام نقاط سالن های سر پوشیده و باز بسیار مقرون به صرفه بوده و مورد استقبال قرار می گیرد. جرثقیل سقفی در صنایع فلزی سبک و سنگین یا پتروشیمی، خودروسازی، قطعات پیش ساخته و ... کاربرد دارد.

اهمیت استفاده از جرثقیل سقفی

از مهم‌ ترین مزایا جرثقیل سقفی می توان به موارد زیر اشاره کرد.


پوشش کامل محیط کاری:

برخلاف جرثقیل های متحرک که بر روی زمین قرار می‌گیرند و فضای زیادی اشغال می کنند و شاید نتوانند به تمام فضاهای سرپوشیده دسترسی داشته باشند این ماشین آلات به دلیل نصب بر روی سقف امکان حرکت در سه راستا و تمامی جهات، بیش از ۹۰ درصد از فضا را پوشش می دهد و دیگر نیاز به تجهیزات مشابه را ندارد.

کارایی:

استفاده از این ماشین در حین کار سرعت انجام کار را دو تا سه برابر نسبت به نیروی انسانی ، لیفتراک و سایر دستگاه ها افزایش می دهد و بر خلاف لیفتراک فضای سالن را جهت تردد اشغال نمی کند.

ایمنی:

این دستگاه از ایمنی بالایی بر خوردار است و باعث کاهش تصادفات می شود و ایمنی محل کار بهبود پیدا می کند و به محصولات آسیب کمتری وارد می شود و هزینه ها کاهش پیدا می کند.

سازگاری و نصب سریع و آسان:

با توجه به نحوه قرارگیری جرثقیل سقفی و محل قرارگیری جرثقیل های سقفی در کارخانه های سازنده بطور کامل ساخته شده و در کارگاه مورد استفاده فقط بر روی نشیمن قرار می گیرد و نصب آن سریع ، آسان و با هزینه کم انجام می شود.

سادگی عملکرد:

کار با این دستگاه بسیار ساده است و نیاز به مهارت و آموزش خاصی نیست، البته رعایت نکات ایمنی بسیار دارای اهمیت است.

نقش پل در جرثقیل ها

یکی از مهم ترین قطعات سازه جرثقیل است که به کمک یک جفت ریل موازی حرکت می کند، پل به جرثقیل این امکان را می دهد که منطقه وسیع تر را پوشش دهد.

انواع جرثقیل سقفی 

جرثقیل سقفی در دو نوع جرثقیل سقفی تک پل و جرثقیل سقفی دو پل تقسیم بندی می شود. در جرثقیل سقفی تک پل بالابر جرثقیل به صورت آویز بوده و معمولا برای وزن های کمتر ( تا ۱۰ تن) مورد استفاده قرار می گیرد. برای وزن های بیشتر معمولا از جرثقیل سقفی دو پل که بالابر بر روی کاکسکه در قسمت فوقانی پل ها قرار میگیرد که شرایط ایمن تر و ظرفیت بالاتری را به  آن می دهد.

قیمت جرثقیل سقفی

قیمت جرثقیل سقفی با توجه به نوع آن مشخص می شود. عواملی چون میزان بلند کردن بار، دهانه سوله، طول جرثقیل، ظرفیت جرثقیل و سرعت آن در قیمت تمام شده  بسیار تاثیر گذار است. سان فولاد با سابقه درخشان در صنعت ساخت جرثقیل در مشهد می تواند به شما در انتخاب این دستگاه کمک کند تنها کافی است با کارشناسان این شرکت در تماس باشید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

 

تمامی حقوق نزد شرکت سان فولاد محفوظ میباشد - شهریور 1403