مقالات آموزشی
۱۱ مهر ۱۴۰۳

پرلین چیست و چه کاربردی دارد

لاپه یا پرلین، پروفیل های فلزی سبکی هستند که در سوله ها بر روی خرپاها یا قاب ها برای حمایت از ستون های سازه در برابر وزن سقف مورد استفاده قرار می گیرد. لاپه علاوه بر اتصال قاب ها به یکدیگر مکانی مناسب برای پوشش سقف هستند.

پرلین یا لاپه چیست

عضوی شبیه به تیر است که برای پوشش سقف های ساختمان های صنعتی شیبدار استفاده می شود. وظیفه اصلی لاپه ها تحمل وزن پوشش، بار برف و نیز پایداری در مقابل فشار و مکش باد می باشد. لاپه ها نیروی ها به قاب ها و خرپاهای طرفین منتقل می کنند و اتصال بین دو قاب یا دو خرپای متوالی را نیز فراهم می سازد.
لاپه ها به تنهایی توانایی حفظ و کنترل تغییر مکان سازه و همسان نمودن حرکت جانبی قاب ها را ندارد و دارای طول زیاد سختی کم پوشش و اتصال ضعیف به قاب ها هستند و همین مسئله باعث عدم صلبیت سقف می شود.

مقاطع لاپه ها

پرلین از جنس های مختلف ساخته می شود و می توان آن را به کمک خم کاری ورق های نازک و یا نورد سرد، مقاطع C شکل، Z شکل و قوطی تولید نمود و به عنوان لاپه مورد استفاده قرارداد.
طول لاپه ها معمولا با طول ورق های تولیدی برابر هستند. ( ۶ متر و ۷ متر در نظر گرفته می شوند)

پرلین Z

این لاپه دارای سطح مقطع شبیه Z است و دارای جنس های مختلفی چون فولادی، گالوانیزه و آلومینیومی ساخته می شود. این نوع پرلین از انواع دیگر آن قیمت کمتری دارد و به دلیل استحکام بالا و سرعت نصب زیاد بسیار مناسب است.

پرلین C

این نوع پرلین دارای مقطع C شکل است و بیشتر در شاخه های ۶ متری تولید می شود و عملکرد آن مشابه پرلین Z می باشد ولی در مجموع نسبت به پروفیل Z سطح عملکرد پایین تری دارد و هزینه بیشتری برای سازندگان ایجاد می کند.
در پرلین های Z و C شکل برای جلوگیری از عدم تغییر شکل آن ها در هنگام بارگیری و انبار، لبه های بال را به قسمت داخل خم می کنند تا از بروز این مشکل جلوگیری شود. لبه خم شده با زاویه کمتر از ۹۰ درجه امکان یکسره شدن را فراهم می کند. زیرا زمانی که لاپه ها درون یکدیگر قرار می گیرند نصب پیچ های بال و جان، تیر های طرفین دوران یکنواختی خواهند داشت.

مقطع مناسب لاپه ها

انتخاب مقطع مناسب پرلین تابعی از شیب سقف و مشخصات هندسی است، که برای مقایسه مقاطع مختلف و درک بهتر نیاز به شناخت محور های اصلی می باشد.

مهم ترین وظیفه پرلین

وظیفه اصلی لاپه انتقال بار ناشی از وزن سقف به ستون است. پرلین به عنوان تکیه گاه عمل می کند و بار ناشی از سقف شیبدار را تحمل می کند و توسط تیر های عمودی و دیوارها حمایت می شود.

نحوه نصب پرلین

ابتدا قسمت های مهم سازه از جمله ستون و تیرها نصب می شوند و پرلین ها توسط پیچ و مهره به نبشی، ورق و قاب اصلی متصل می شوند.

عوامل موثر بر لاپه

عوامل مختلفی بر روی قیمت پرلین اثر گذار است از جمله: قیمت مواد و متریال اولیه، هزینه نیروی کار، هزینه حمل و نقل، تورم، قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضا و غیره.
جمع بندی
در این مقاله تلاش کردیم به طور مختصر و کامل شما را با لاپه، انواع آن، نحوه نصب، عوامل موثر بر قیمت آن آشنا کنیم.
 

تمامی حقوق نزد شرکت سان فولاد محفوظ میباشد - مهر 1403