مقالات آموزشی
۲۲ آبان ۱۴۰۱

باید ها و نباید هایی در خصوص سوله دست دوم

اگر قصد احداث سوله را داشته باشید شاید اولین چیزی که ذهنتان را مشغول کند ، خرید سوله نو یا دست دوم است. در این مقاله قصد داریم نکات بسیار مهمی در خصوص سوله دست دوم بازگو کنیم تا بتوانید انتخاب دقیق تری و حرفه ای تری داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

در چند سال اخیر آمار و آگهی های فروش سوله دست دوم بسیار زیاد شده است. ولی آیا خرید این نوع سوله به صرفه است. به طور معمول مالکان سوله تمایلی به فروش این سازه ندارند، زیرا برای احداث و راه اندازی آن هزینه زیادی پرداخته اند و فروش آن هیچ توجیهی ندارد. پس چرا فروش این نوع سوله در سال های اخیر زیاد شده است.
بهتر است ابتدا شما را با انواع سوله آشنا کنیم. به طور کلی سوله را می توان به دو دسته استاندارد و غیر استاندارد تقسیم بندی کرد. 
سوله استاندارد: به سوله ای گفته می شود که توسط مهندس طراح و محاسب خبره با توجه به استاندارهای ملی طراحی شده باشد و در هنگام فروش نیز سالم و بدون مشکل باشد.
سوله غیز استاندارد: این نوع سوله از ابتدا دارای مشکلاتی است و محاسبات اولیه به درستی انجام نگرفته است ، اسکلت و کابل کشی حتی به صورت دست دوم تهیه شده است.
به طور کلی می توان گفت خرید و فروش سوله دست دوم کار عاقلانه و به صرفه ای نیست. معمولا کسانی که این نوع سازه را به فروش می رسانند، دلالانی بیش نیستند و هیچ تخصصی در این حوزه ندارند. استفاده از آهن بد و بی کیفیت یا ورق های ارزان یا ورق های نوردی در این نوع از سوله به چشم می خورد. که با رنگ آمیزی سعی در مخفی کردن ایرادات سازه دارند.

ویژگی های مورد نیاز سوله دست دوم

حال اگر هنوز قصد خرید سوله دست دوم را دارید باید سوله خریداری شده ویژگی های زیر را دارا باشد:
1) ابعاد: قبل از خرید حتما باید ابعاد سوله ای که مد نظر دارید از نظر طول، عرض و ارتفاع با سوله خریداری شده مطابقت داشته باشد. در غیر اینطورت چند برابر بیشتر از سوله نو برای شما هزینه ایجاد می کند.
2) کیفیت: سوله نباید پوسیده باشد و مدت زمان استفاده بهینه آن تمام شده باشد.
3) اتصالات: در هنگام خرید باید نوع اتصالات چک شود اگر از نوع پیچ و مهره است نباید زنگ زدگی در آن ها دیده شود و در صورتی که جوشی باشد باید جوش ها به صورت دقیق و با نظارت متخصص تست جوش انجام گرفته باشد.
4) محل قرار گیری: این مورد بسیار اهمیت دارد و شاید کمتر به آن توجه شود. طراحی و محاسبه سوله در شرایط جوی و توجه به حوادث طبیعی مختلف متفاوت است. سوله ای که برای مناطق خشک طراحی شده است به هیچ عنوان مناسب شرایط آب و هوایی معتدل و مرطوب نمی باشد.
5) هزینه حمل و نقل: هزینه و جابه جایی این نوع سوله زیاد است و شاید پس از بررسی این عامل کارفرما متوجه شود که خرید آن اصلا مقرون به صرفه نیست و هزینه ها با خرید یک سوله نو برابری می کند.

نکات مهم خرید سوله دست دوم

اگر پس از بررسی موارد بالا باز هم می خواهید از خرید خود اطمینان بیشتری داشته باشید بهتر است مواردی که در پایین به آن ها اشاره می کنیم را مد نظر داشته باشید:
1) حتما به دفترچه محاسبات سازه توجه کنید و پس از دریافت آن را به یک مهندس خبره و کار بلد نشان دهید که بررسی کامل بر روی سازه انجام دهد. بعضا دیده شده سوله با دفترچه همخوانی ندارد و در ساخت سازه از آهن های ضایعات استفاده شده است.
2) سازه به درستی منتاژ شده باشد. اگر سازه دگر جفت باشد و قطعات دارای ابعاد متفاوت باشند مسلما خسارت زیادی خریدار متحمل می شود. 
3) در هنگام خرید توجه کنید تمام قطعات از جمله وال پست، بیس پلیت، فریم های ستون و سقف، بادند ها ستون و سقف، استات و تیر ریزی سقف و ... همه مربوط به یک سوله باشند.
4) تعیین قیمت نیز از نکات مهم در خرید هر سازه فلزی است. قیمت را حتما بر اساس متراژ یا کیلوگرم بر آورد کنید.
جمع بندی:
مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم همگی جزء اصلی ترین و مهم ترین مواردی است که هنگام خرید سوله دست دوم باید مد نظر داشت. هیچ گاه بدون داشتن اطلاعات کافی این نوع سازه را خریداری نکنید و حتما از مشاوران کار آزموده در این حوزه مشورت بگیرید. شرکت سان فولاد با داشتن بیش از یک قرن تجربه در ساخت سوله در مشهد و بهره گیری از مشاوران متخصص می تواند شما را در این خرید همراهی کند.