مقالات آموزشی
۱۱ بهمن ۱۴۰۲

چرا ساخت اسکلت فولادی در کارخانه بهتر است

تا ده سال قبل بیشتر کسانی که می‌خواستند ساختمانی بسازند از روش های سنتی کمک می گرفتند، گرچه هنوز هم تعدادی از کارفرمایان از این روش استفاده می کنند و تصور می کنند از این طریق می توانند هزینه کمتری پرداخت ‌کنند ولی نمی‌دانند که در زمان کوتاهی هزینه های هنگفتی برای جبران این کار باید متحمل شوند.

برای تولید و اجرای صنعتی اسکلت های فولادی، کارخانه ها دارای امکانات و تجهیزات کافی جهت انجام عملیات برش کاری، سوراخ کاری، جوش کاری و خم کاری هستند و با در اختیار داشتن نیروی انسانی فنی و ماهر ساخت قطعات را تحت نظارت مهندسان با تجربه و آشنا به استانداردهای مصالح فولادی، جوشکاری و جوش و واحد‌های کنترل کیفیت انجام می گیرد.
در ساخت صنعتی سازه فلزی در تمام مراحل برش، مونتاژ، جوش، تمیزکاری، رنگ و نصب مسئولین کنترل کیفیت بر کار انجام شده نظارت دارند و با تایید آن ها مرحله بعد انجام می دهند.

تقسیم بندی نقشه ها

برای ساخت اسکلت فولادی در مشهد و دیگر شهر های نیاز به مجموعه ای از نقشه های محاسباتی، کارگاهی، نصب و مدارک مربوط به مشخصات فنی خصوصی است که با توجه به پیچیدگی و اهمیت ساختمان می توان تعدادی از موارد را حذف یا با یکدیگر ادغام کرد. نقشه های ساختمان با توجه به مراحل پیشرفت پروژه تهیه و تکمیل می شوند مراحل پروژه را می توان به ۴ فاز تقسیم بندی کرد.
فاز صفر و یک: این دو فاز که مراحل مطالعات و امکان سنجی نام دارند، پروژه از دیدگاه مدیریتی مورد بررسی قرار می گیرد تا با بررسی نقطه نظرات مشاوران در مورد چگونگی طرح و کلیات تصمیم گیری های لازم انجام گیرد.
فاز دوم: در این مرحله نقشه های محاسباتی لازم براساس نیاز کارفرما در رشته های عمران، معماری، تاسیسات برق و مکانیک توسط مهندسان طراح ذی صلاح که دارای پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی هستند طراحی می شود. نقشه های طراحی شده باید توسط سازمان نظام مهندسی مورد تایید قرار گیرد.
در این نقشه ها باید مشخصات هندسی سازه شامل محور بندی در پلان و ارتفاع، مشخصات کلیه مقاطع و جزئیات آن ها، مشخصات فنی و کلی در خصوص اتصالات اجزا سازه قید شود که با توجه به آن ها نقشه های کارگاهی آماده شوند. قبل از انجام هر گونه فعالیتی کارفرما باید نقشه های محاسباتی فولادی را در اختیار مجری (پیمانکار) قرار دهد.
فاز سوم: زمانی که پروژه وارد فاز اجرایی می شود این مرحله آغاز شده است. در این مرحله نقشه های کارگاهی (shop drawing) نقشه نصب و نقشه ساخت تهیه می شود‌. نقشه کارگاهی توسط مجری جهت سهولت کار اجرا تهیه می شود. این نقشه ها نسبت به نقشه های قبلی مفصل تر هستند.
فاز چهارم: پیمانکار وظیفه دارد با توجه به نقشه های محاسباتی، نقشه های اجرایی را تهیه کند و طراح سازه نیز آن را تایید نماید. مهندس طراح تنها نقشه های اجرایی را با مشخصات فنی نقشه های محاسباتی مطابقت می دهد و مسئولیت برش و هندسه قطعات بر عهده  سازه اسکلت می باشد. در نقشه های اجرایی باید کلیه اطلاعات و جزئیات لازم برای برش و ساخت قطعات از جمله ابعاد اندازه آماده سازی لبه ها برای جوشکاری جزئیات جوش و اندازه پیچ ها و سوراخ ها مشخص باشد.
در نقشه های اجرایی جوش های کارخانه ای از جوش های کارگاهی متمایز می گردند و نوع اتصال پیچ ها و نیز حد سفت کردن آن ها به طور کامل مشخص می شود. قبل از شروع به ساخت و نصب قطعات پیمانکار باید کلیه اندازه های موجود در نقشه ها را با دقت کنترل نماید تا از بروز هر مشکلی جلوگیری شود.
نقشه کارگاهی باید متناسب ترین نوع اجرا و با توجه به سرعت اجرا و شرایط اقتصادی ساخت و نصب تهیه شود. معمولا برای هر عضو شماره ای در نظر گرفته می شود و جزئیات دقیق تری چون ابعاد هندسی، مقیاس مناسب ترسیم، نوع جوش، طول پیچ و مهره و فهرستی از مشخصات و کلیه قطعات مرتبط ضمیمه می شود. نقشه های نصب توسط مجری برای نصب اعضا در موقعیت و پای کار آماده می شود و اطلاعات کافی در مورد نصب هر قطعه و موقعیت آن نسبت به قطعات دیگر ذکر می شود.
نقشه های کارگاهی و نقشه های نصب با توجه به انجام عملیات اجرایی تهیه و به ناظر داده می شود، ناظر پس از بررسی نقشه ها و کامل بودن آن ها را تایید می کند و به سازنده ابلاغ می کند، در پروژه های بزرگ ترتیب نصب اعضا در نقشه ها ذکر می شود.