مقالات آموزشی
۱۱ فروردین ۱۴۰۳

اجرای صنعتی سازه های فولادی

سازه های فولادی بدلیل امکان پیش ساخته کردن آن در کارخانه ساخت و نصب در کارگاه و اتصالات استاندارد و انعطاف پذیری در توسعه سازه بسیار بیشتر از سازه های بتنی قابلیت صنعتی سازی دارند و بخصوص در ساخت ساختمان های انبوه و بزرگ که نیاز به صنعتی سازی طبق مبحث 11 مقررات ملی ساختمان می باشد کاربرد دارند.

اجرای فونداسیون و بیس پلیت در صنعتی سازی ساختمان های فولادی

ابتدا شابلون پلیت با ابعاد و سوراخ های مشابه بیس پلیت اصلی توسط سازنده اسکلت فولادی تهیه و به کارگاه نصب ارسال می شود. سپس شابلون پلیت طبق نقشه اجرایی فونداسیون اجرا و بتن ریزی فونداسیون صورت می پذیرد. بعد از بتن ریزی فونداسیون بیس پلیت ها توسط نقشه بردار اکس زنی و کد گذاری ( طبق پلان ستون ها) انجام می شوند و جهت شمال نیز بر روی شابلون پلیت علامت گذاری شده و سپس شابلون پلیت ها برداشت و به کارخانه عودت می شوند تا طبق آن بیس پلیت های اصلی بر روی ستون ها مونتاژ و جوشکاری شوند.

آماده سازی قطعه

آماده سازی قطعات فولادی شامل برش کاری، تمیز کاری، سوراخ کاری، آماده سازی لبه ها، مونتاژ و تسمه سازی، جوش کاری، تمیز کاری و سند بلاست، رنگ آمیزی و ... است.

در تولید و اجرای صنعتی سازه های فولادی، هر قطعه با توجه به نقشه باید شماره و علامت گذاری شود و سپس برش، مونتاژ و جوشکاری قطعات انجام گیرد این مراحل باید در کارخانه سرپوشیده و مجهز به ماشین آلات پیش رفته انجام می گیرد و سپس به مرحله تمیز کاری و رنگ آمیزی منتهی می شود تمام مراحل باید توسط استادکاران و کارگران ماهر و زیر نظر متخصصین فنی انجام می گیرد.

برش کاری

اولین مرحله برای آماده سازی قطعات برش کاری است که باید قطعه با توجه به شکل و اندازه لازم با دستگاه های پیشرفته با دقت برش داده شود. برشکاری به دو صورت گرم و سرد انجام می گیرد و در مراحل برشکاری باید جزئیاتی مانند پیش گرمایش، پخ زنی، سنگ گرفتن لبه و ماشین کاری پیش بینی و در نقشه های کارگاهی ذکر می شوند. (مبحث۱۱)

سوراخ کاری

سوراخ کاری در سازه فولادی جهت اتصال قطعات فولادی به یکدیگر توسط ‌پیچ و مهره یا اتصالات پرچی انجام می گیرد. سوراخ ها در اتصالات پیچی به انواع استاندارد، بزرگ شده، لوبیایی کوتاه و بلند تقسیم بندی می شوند.

مونتاژ و تسمه سازی

مونتاژ و تسمه سازی، این مرحله شامل تمسه سازی ورق ها می باشد که به سر هم کردن تسمه ها و لبه سازی و پخ زنی و جوشکاری لب به لب دو تسمه گفته می شود و قسمت دوم شامل مونتاژ کردن قطعات سازه اعم از ستون، تیر، بادبند و اتصالات می باشد که یکی از مراحل اصلی تولید سازه فولادی است.

خم کاری و صاف کاری

در صورتی که مصالح فولادی در هنگام حمل و یا هر دلیل دیگری تغییر شکل پیدا کنند (آسیب ببینند) می توان آن ها را به وسیله گرمایش کنترل شده و صاف کاری مکانیکی (چکش کاری) صاف کردو انحنای آن ها را از برد اصلاح قطعات باید با نظارت مهندس ناظر انجام گیرد تا تنش های موضعی به حداقل ممکن برسند و در صورتی که تعمیر قطعات باعث کاهش مقاومت شود تعویض آن ها ضروری است.

اتصالات قطعات فولادی

اتصال قطعات فولادی به دلایل متفاوتی انجام می گیرد، از جمله دقت بیشتر در سوراخ کاری یا جوشکاری محدودیت ابعاد پروفیل ها، ورق ها و موارد مشابه دیگر بیشتر مواقع ترتیب اتصال اعضا دارای اهمیت است زیرا هنگام جوشکاری حرارت باعث تغییر شکل ناشی از انقباض و انبساط عضو حرارت دیده می شود و می تواند بر دقت عملیات تاثیر بگذارد.

اتصالات به دو صورت دائم و موقت انجام می گیرد، اتصال موقت برای به دست آوردن دقت بیشتر یا ایجاد سهولت در عملیات ساخت توسط گیره و یا خال جوش انجام می‌گیرد. اتصالات دائم اهمیت انتقال بار از یک عضو به عضو دیگر توسط پیچ و مهره و یا جوش انجام می‌گیرد.

جوش کاری

برقراری اتصال جوش با رعایت مشخصات مندرج در آئین نامه جوش کاری ساختمان انجام می‌گیرد. جوشکاری باید با توجه به نقشه های اجرایی و با رعایت مشخصات جوش چون نوع، بعد و طول انجام می شود. اگر اطلاعات ناقص یا مبهم باشد باید تایید دستگاه نظارت صورت گیرد. ضوابط مرتبط با جوشکاری به طور کامل در آئین نامه و همچنین مبحث ۱۰ مقررات ملی ساختمان آمده است.

ما در مقاله اهمیت جوشکاری در ساخت انواع سازه های فلزی به طور کامل به این مبحث پرداخته ایم و به شما پیشنهاد می دهیم این مقاله را مطالعه  کنید.

تمیز کاری و رنگ زدایی

زمانی که قطعه فولادی توسط نورد گرم تولید می شود لایه ای اکسید بر روی آن بوجود می آید که قبل از انجام مرحله رنگ آمیزی باید تمیز شود، این کار توسط برس سیمی، ماسه پاشی تحت فشار و ساچمه زنی انجام می گیرد تا کثافات و چربی ها به طور کامل از روی قطعه پاک‌ شوند پس از پایان این مرحله مهندس ناظر باید قطعه را تایید نماید تا به مرحله رنگ آمیزی فرستاده شود.

رنگ آمیزی

انجام تمام مراحل رنگ آمیزی باید با استانداردهای معتبر مطابقت داشته باشد و مورد تایید مهندس ناظر قرار گیرد. رنگ آمیزی به دو صورت معمولی (با فشار هوا) و بدون هوا انجام می گیرد، که در روش دوم ماندگاری بیشتر رنگ، کاهش گرد و غبار رنگ و آلودگی محیطی و صوتی، یکنواختی و کنترل ضخامت رنگ اشاره کرد، برای رنگ آمیزی قطعات تنها از قلم برای لکه گیری می توان استفاده کرد.